de weg naar de toekomst
Het is dus duidelijk dat er wat moet gebeuren om toekomstbestendig te zijn als organisatie, maar hoe doe je dat dan? Hoe leid je de organisatie, de leiders en de medewerkers van de toekomst op? De organisatie, de leider en de medewerker moeten allemaal over bepaalde eigenschappen beschikken om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen gaan.
Hieronder wordt per organisatielaag uitgelegd hoe je kunt zorgen dat je klaar bent voor de
toekomst!
de (mensgerichte) organisatie
Een goede cultuur is belangrijk en deze kan je borgen door de mens centraal te stellen, want alleen zo kan je een mensgerichte organisatie zijn. Mensgerichte organisaties zijn overtuigd dat de mens het meest waardevolle kapitaal is. Het begint dus bij de visie over de mens. Zie je de mens als doel of als middel? Het sturen op resultaten is vaak de primaire focus, maar als je meer op mensen stuurt in plaats van op resultaten, dan zullen resultaten een logisch gevolg. De mens is dus meer het doel, dan het middel, want mensen zijn de belangrijkste factor naar resultaten toe. Het is dus vele malen effectiever en duurzamer om de mens centraal te stellen.
Je kunt wel resultaatgestuurd zijn, want elke organisatie -of je nu een filantropische instelling bent of niet- moet natuurlijk wel resultaten behalen. Resultaatgericht kun je namelijk niet zijn; het is een Utopie. Resultaat is niet de knop waar je aan draait, het woord zegt het eigenlijk al, het is een resultante, een gevolg van. Het doel is uiteindelijk een gezond mens en een gezonde organisatie creëren, die in balans is.
Dit klinkt wellicht nog wat abstract, daarom zijn hieronder een aantal kenmerken op een rijtje gezet die essentieel zijn voor een mensgerichte organisatie.
een mensgerichte organisatie…
- richt zich op een duurzaam en lange termijn resultaat (resultante van mensgerichtheid)
- weet dat als de mens zich goed voelt, deze beter presteert (feeling good, working better): De conclusie die we getrokken hebben uit meer dan 100 intensieve projecten voor organisaties uit diverse branches is dat een mensgerichte aanpak de meest effectieve voorspeller is van groei. Dit vanwege de simpele formule dat als mensen groeien, de resultaten ook groeien.
- kijkt naar de mens achter de medewerker (mens centraal)
- zet welzijn van medewerkers voorop (mentaal, sociaal, emotioneel, maatschappelijk en financieel welzijn)
- focust op geluk, gezondheid en gedrevenheid van medewerkers (bevlogen inzetbaarheid)
- heeft mensgerichte leiders (managers die luisteren, aandacht, interesse, zorg hebben voor mensen, dienend zijn aan de mens)
- heeft een mensgerichte structuur (processen (bijv. functioneringsgesprek, onboarding, exit) en omgeving staan in dienst van de mens, zodat deze kan floreren en zich thuis voelt)
- heeft betrokken, loyale, gepassioneerde mensen die zich verbonden voelen aan de organisatie, management en collega's
- kijkt ook naar de mens achter de klant/ patiënt/ passagier/ gast etc.
- begrijpt wat mensen nodig hebben en is in staat positief te beïnvloeden.