1. speel met hybride werken in op individuele behoeftes
Klinkt logisch, maar is in de praktijk nog best lastig. Waar sommige medewerkers zich het beste thuis kunnen concentreren, willen anderen juist vanwege jonge kinderen of een kleine behuizing zo snel mogelijk weer terug naar kantoor. Zorg dat voor beide typen medewerkers mogelijkheden zijn: biedt waar het kan flexibiliteit over werktijden, - bijvoorbeeld voor die medewerkers die graag de kinderen uit school willen halen en ’s avonds nog een uurtje doorgaan, of de vroege vogel die juist het liefst voor dag en dauw opstaat om tot halverwege de middag te werken. Over het algemeen geldt: hoe meer autonomie en keuzeruimte over de werkomstandigheden, hoe meer werkplezier en hoe minder werkdruk.
2. druk medewerkers op het hart om genoeg pauzes te nemen
Relevant op kantoor, maar nog relevanter thuis, waar het nóg aanlokkelijker is om aan één stuk door te werken of tijdens de lunch achter je beeldscherm een broodje naar binnen te proppen. Op de korte termijn scheelt dat misschien een paar minuten, maar op de langere termijn is het slecht voor de gezondheid, concentratie, productiviteit en werkplezier. Een pauze tussen de middag weg van het scherm, én het liefste een (korte) pauze gaandeweg de ochtend en middag is van groot belang. Tip: zet de standaard van vergaderingen op 55 minuten, zodat de vergaderaars een paar minuten kunnen loskoppelen voordat ze weer door moeten.
3. uit het oog, niet uit het hart
Werken medewerkers veel thuis, dan is het soms een uitdaging om op tijd problemen te signaleren. Het is daarom belangrijk om als manager (net zoals je op de werkplek af en toe even een praatje maakt) ook bij die mensen regelmatig (wekelijks?) even ‘incheckt’. Gaat alles nog goed? Nog iets nodig?
4. wees duidelijk over (en op tijd met) veranderingen
In de coronatijd was het niet alleen het thuiswerken zélf dat vaak het probleem was (al had dat zijn eigen uitdagingen). Ook de eindeloze onduidelijkheid en het continue veranderen trok een wissel op de mentale gezondheid. Gelukkig hoeven we ons nu minder door de grillen van een virus te laten leiden. Het blijkt dat medewerkers best veel verandering kunnen hebben, als je maar zo duidelijk mogelijk bent over wat er verwacht wordt, en het liefst zo vroeg mogelijk. Dus als er wéér dingen moeten veranderen: wees er vroeg bij en communiceer zo helder mogelijk.
5. zorg voor gezamenlijke momenten
Idealiter bepaalt de medewerker zelf waar en wanneer hij of zij aan het werk is. Dit kan er wel voor zorgen dat het op kantoor wat ‘los zand’ wordt - zeker als teams ook de vergaderingen overwegend digitaal gaan doen. Des te belangrijker dat er wel momenten blijven waarop iederéén aanwezig is: een maandelijkse vergadering, een uitje of een gezamenlijke brainstormsessie. Dit zorgt ervoor dat medewerkers die elkaar lang niet hebben gesproken toch contact houden, en is goed voor de teamspirit.
Gezonde arbeidsomstandigheden en duurzame inzetbaarheid. In het whitepaper ‘Focus op Groeikracht’ kun je lezen hoe organisaties dat kunnen doen.
Lees hier meer artikelen van externe experts.