de wet van sociale aantrekkingskracht
Vele organisaties zijn op zoek naar goed menselijk kapitaal. De eerste focus ligt dan vaak buiten de organisatie, maar de échte winst is binnen de organisatie te behalen. Door de mensen in je organisatie te koesteren, trek je mensen aan, want geluk werkt aanstekelijk. Bij gelukkige mensen willen we ons graag aansluiten, dit noemen we de wet van de sociale aantrekkingskracht. Mensen uit het netwerk van jouw gekoesterde medewerkers voelen zich vanzelf tot jouw organisatie aangetrokken wanneer zij aanvoelen dat de mensen in jouw organisatie écht gelukkig zijn. Hoe doe je dat dan, zorgen dat mensen echt gelukkig zijn in hun werk en dat ze inhoudelijke, emotionele en sociale loyaliteit voelen ten opzichte van de organisatie?
"plezier is vaak het ondergeschoven kindje van de organisatie."
bevlogenheid
Het begint bij plezier! Dit klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het een stuk complexer om plezier te realiseren. Plezier is vaak het ondergeschoven kindje van de organisatie. Het wordt vaak gezien als ‘nice to have’, maar niet als basisingrediënt voor bevlogen mensen. De realiteit is dat het hebben van plezier enorm onderschat wordt, terwijl het een onwijs krachtige beïnvloeder van bevlogenheid is. Al jaren blijkt dit uit vele studies, zoals uit het onderzoek van Nolost (Nolost, 2016. Sturen op bevlogenheid en rendement: Bevlogenheidsignalen) waaruit blijkt dat bevlogen medewerkers vaker trots zijn op de organisatie, langer blijven en floreren in de organisatie. Recentere studies laten ook zien dat het vieren van successen te weinig gebeurt in Nederland, terwijl juist dit element cruciaal is voor het arbeidsplezier (Nolost, 2019. Successen vieren leidt tot betere prestaties). Deze momenten bepalen of mensen hun passie voor het vak blijven voelen, doorleven en daarmee ook uitdragen naar anderen. Daarmee behoud je dus niet alleen kwalitatief hoogstaande medewerkers, maar trek je ze ook nog eens aan.
In de basis zijn er drie bevlogenheidsignalen: ik heb zin in het werk, ik heb plezier op het werk en ik ga voldaan van het werk:
Zin hebben in het werk betekent dat je iets doet waar je goed in bent en dat je hier steeds beter in wordt. Dat geeft iedere keer voordat je naar je werk gaat een boost aan positieve energie. Het is daarnaast een goede indicator voor de werkdruk die je ervaart voor de start van de werkdag. Je hebt waarschijnlijk meer zin in je werk wanneer je uitdagingen mag aanpakken waar je energie van krijgt, dan wanneer je taken moet uitvoeren waar je enorm tegenop ziet.
Plezier op het werk betekent dat je iets doet wat je leuk vindt en dat je je werk doet met mensen die je leuk vindt. Je hebt dus simpelweg lol in het werk dat je doet en je kunt dat ook nog eens delen met leuke collega’s. Een belangrijke motivator om je werk nog heel lang met grote passie te blijven doen.
De laatste factor is voldaan van het werk en dat betekent dat je iets hebt gedaan dat van betekenis was en dat je van waarde bent geweest. Dit gevoel houdt in dat je met trots kan terugkijken op al het werk dat verzet is en de resultaten die geboekt zijn. Heb je je ambities waargemaakt of is dat door (werk-) omstandigheden niet gelukt?
Essentieel is om deze momenten op een werkdag te kennen, herkennen en erkennen. Ofwel, weet dat dit de basis is van het passievol uitvoeren van een baan, besef hoe een mens in het werk en het leven staat op cruciale momenten in een dag en neem een actieve rol in het bevragen, ondersteunen en/of complimenteren van zowel de persoon als de professional.
eigen haard is goud waard
Een impactvolle manier om mensen plezier te laten ervaren in hun werk, is het creëren van een plezierige werkomgeving. We kennen immers allemaal het oud- Hollandse spreekwoord “Eigen haard is goud waard”. Hiermee geeft men aan dat het nergens zo prettig is als thuis, er gaat niets boven je eigen vertrouwde omgeving. De uitdrukking is fascinerend en relevanter dan ooit tevoren.