Randstad heeft wereldwijd - in 26 landen - de aantrekkelijkheid van bedrijven onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek zijn samengevat in een global report, waarin specifiek aandacht wordt gegeven aan verschillende leeftijdsgroepen. Met name de millennials hebben hun eigen kenmerken en zo hun eigen gebruiksaanwijzing. Hoe kunt je hier als werkgever op inspelen? En waar moet je als werkgever op letten als je de meest talentvolle millennials wilt aantrekken? De uitkomsten van het Randstad Employer Brand Research lichten een tipje van de sluier op.
Wereldwijd zijn werknemers van alle leeftijden het eens over wat zij de belangrijkste reden vinden om voor een bedrijf te willen werken: het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Dat is voor millennials niet anders. Wat natuurlijk al algemeen bekend is, is dat millennials alles willen. Zowel op het werk als daarbuiten. Dat blijkt ook uit de nummer 2 en 3 van de ranglijst van redenen om voor een bedrijf te willen werken: een prettige werksfeer en een goede werk-privébalans.
verschil naar opleidingsniveau
De millennials met het hoogste opleidingsniveau vinden de loopbaanontwikkelingsmogelijkheden bij hun toekomstige werkgever het tweede belangrijkste kenmerk. De lager opgeleide werknemers vinden langdurige werkzekerheid belangrijker. Dit verschil kan het gevolg zijn van het feit dat hogeropgeleiden het gevoel hebben dat ze door hun opleiding aantrekkelijker zijn voor nieuwe werkgevers. Aan de andere kant waarderen lager opgeleide millennials goede trainingskansen. Met weinig vooropleiding is een on-the-job-training een must voor deze groep.
verschillen tussen nationaliteiten
Kijkend naar verschillende nationaliteiten, zie je dat jonge Brazilianen carrièreontwikkeling belangrijker vinden (54%) dan welke andere nationaliteit dan ook. Slechts 25% van de Japanse jongeren is het daarmee eens. Goede training is belangrijk voor de 18- tot 24-jarigen in Nieuw-Zeeland en Australië, maar minder voor diezelfde leeftijdsgroep in Hongarije en Zweden.
millennials willen best switchen
De meeste werknemers voelen zich niet verplicht om hun hele carrière in ėėn sector te werken. Maar liefst 72% van alle onderzochte werknemers is bereid om, om welke reden dan ook, te switchen naar een andere sector. Iets meer dan een kwart van de respondenten (27%) geeft bijvoorbeeld aan dat ze zich niet verbonden voelen met de sector. Die bereidheid om over te stappen wordt groter naarmate de leeftijd lager is. Zo geeft 79% van de millennials aan dat ze best in een andere sector zouden willen werken. Naarmate het opleidingsniveau lager wordt, vermindert ook het animo om van sector te veranderen.
wat kunt je als werkgever doen?
Werknemers veranderen vaker van werkgever dan ooit. Dit geldt in het bijzonder voor millennials, vanwege hun overtuiging dat dit de enige manier is om carrière te maken. Maar een verandering van werkplek geeft ook stress en onrust. Kansen om binnen een organisatie carriere te maken zijn dus ook welkom. Wat kunt je als werkgever doen om de beste werknemers aan te trekken? Hier zijn 3 tips om hun aandacht te trekken:
1. flexibele arbeidsvoorwaarden
Millennials willen zelf aan het roer staan van hun leven en loopbaan. Zorg er daarom voor dat ze keuzevrijheid hebben in flexibele arbeidsvoorwaarden. Langzaamaan komen er ook online, selfservice opties, waarbij werknemers zelf hun flexibele arbeidstijden en (secundaire) beloningspakket kunnen beheren, bijvoorbeeld via tasper.
2. zoek verbinding
Millennials willen een prettige werksfeer en voelen dat ze deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf. Maak jouw organisatiedoelstellingen duidelijk, focus op teamwork, het opbouwen van vertrouwen en creëer een positieve en eerlijke werkomgeving.
3. bied perspectief
Accepteer dat millennials niet bang zijn om van bedrijf en zelfs sector te veranderen. Richt jij je op hun carrièremogelijkheden en training, dan heb je meer kans om ze langer bij je te houden. Wij geven je 5 manieren om millennials te managen.
blijf een aantrekkelijke werkgever voor millennials.
Hoe kun je als werkgever inspelen op de factoren die millenials belangrijk vinden in hun werk en leven? In deze paper vind je handige tips, inspirerende voorbeelden en de belangrijkste onderzoekresultaten waarmee je millenials kunt vinden, boeien en binden. Download nu de paper