Nederland heeft een schreeuwend tekort aan vakmensen in praktische beroepen. Dat zorgt er voor dat bedrijven niet kunnen groeien en dat grote maatschappelijke opgaven in bijvoorbeeld de zorg en energietransitie vertraging oplopen. Randstad vraagt aandacht voor dit vraagstuk in de nieuwe campagne ‘Als je slim bent, werk je met je handen’. Werner Klaassen, CEO Randstad Nederland: “Praktische beroepen verdienen een positieve herwaardering.”
In praktische beroepen gebruik je je handen om je vak uit te oefenen, het zijn beroepen waarin menselijke skills onmisbaar zijn. Denk aan monteurs, installateurs, chauffeurs, verzorgenden, maar bijvoorbeeld ook medewerkers in de kinderopvang. Landelijk staan er momenteel ruim 195.000 vacatures open in de categorie praktische beroepen, op een totaal van 400.000.
De campagne die aandacht vraagt voor vakmanschap, is hard nodig, vindt Werner Klaassen. “En dan wel op alle niveaus, van vmbo tot mbo en hbo. Het gaat namelijk niet om hoog- of laagopgeleide (vak)mensen. Het gaat om praktisch ingestelde en opgeleide mensen, die juist briljant kunnen zijn in praktische beroepen. Vandaag de dag zijn het de praktisch opgeleide mensen die we in Nederland nodig hebben. Als je je huis wilt verbouwen, zonnepanelen wil laten plaatsen, een lek in de waterleiding moet laten repareren: het zijn deze mensen die het moeten doen. En ze zijn gewild, hun werk wordt tegen flinke tarieven gefactureerd en de baanzekerheid is groot”, zegt Klaassen.
Hoe kan het dan dat de mensen niet in de rij staan voor deze praktische beroepen?
“Persoonlijk denk ik dat we er in de samenleving te lang vanuit zijn gegaan dat onze kinderen idealiter zoveel mogelijk een theoretische studie moeten doen. Juist van dat denken moeten we af.”
appèl aan de BV Nederland
“Hoe praktijkgericht onderwijs in Nederland door de tijd anders ingericht is, ligt in het verleden en daar betalen we nu leergeld voor. Waar het nu om gaat is: hoe kunnen we de trend keren en praktische beroepen herwaarderen?”
Klaassen benadrukt niet hét antwoord te hebben. “Wel een antwoord. Het besef is er deels al. Ik denk dat elke ondernemer die met vakmensen werkt – van de installatiebranche tot de zorg – voelt dat hij of zij goed moet zorgen voor z’n mensen, om ze plezierig te laten werken en voor het bedrijf te behouden.”
“Er is actie nodig. Onze campagne is namelijk ook een appèl aan de BV Nederland, aan ondernemers, opleiders, brancheverenigingen en aan de politiek: zorg voor aanwas, zorg dat jongeren anders over deze beroepen gaan denken en dat zij-instromers de switch kunnen maken. Stuur gericht, op creatieve en vasthoudende wijze. De schijnwerper moet nadrukkelijk op zaken als ‘mooi, praktisch werk’, op ‘vakmanschap’, op de enorme bijdrage aan onze maatschappij.”