Veel studenten verdienen tijdens hun studie wat geld bij om te kunnen overleven, zeker nu de stufi is afgeschaft. De meest voorkomende bijbanen in 2015 waren volgens het CBS verkopen, vakkenvullen en serveren, maar heb je hier later nog iets aan op je cv? In deze blog geef ik, deels uit ervaring en deels met dank aan het internet, het antwoord op de vraag of jij later iets hebt aan ervaring in bovenstaande functies.

serveren

Naast het feit dat een horecabaantje erg gezellig is, kan deze ervaring later in je carrière nog goed van pas komen. Waarschijnlijk ben je net als ik ooit onderaan de ladder begonnen en was je eerste werkdag allesbehalve makkelijk. Maar gaandeweg leer je om snel te handelen in onverwachte situaties, hard te werken voor vaak weinig geld en om efficiënt te werken. Bovendien ben je een echte teamplayer en heb je geen 9 tot 5 mentaliteit. Ikzelf merk bijvoorbeeld dat ik mede dankzij mijn horecabijbaan die 9 tot 5 houding niet heb en dat ik altijd mijn team probeer te helpen waar nodig. Ook na werktijd. Cv-technisch brengt je horecabaan je dus aardig wat competenties die bedrijven zoeken in een werknemer. Mits je deze competenties goed weet te motiveren, is mijn tip om deze ervaring zeker te noemen op je cv.

vakkenvullen

Als vakkenvuller ben jij het boegbeeld van het filiaal waar je werkt. Mensen zullen op je af komen om te vragen naar een bepaald product en aan jou de taak om jezelf van je beste kant te laten zien. Hoe irritant zou jij het vinden als het supermarktpersoneel je ongeïnteresseerd aan zit te kijken wanneer je ze een vraag stelt? Daarom leer je klantvriendelijk te zijn en te luisteren naar een ander. Ook zal je flexibel moeten zijn, omdat de werktijden erg kunnen fluctueren. Bij een sollicitatie kunnen bovenstaande competenties een positieve indruk achterlaten als je ze op je cv zet.

verkopen

Kleding opvouwen is misschien geen competentie die je direct zal onderscheiden van een andere sollicitant, maar bij het werken in een winkel komt toch een heleboel kijken. Net als in de bovenstaande functies, heb je veel interactie met bezoekers. “De klant is koning” krijg je al snel als credo mee en hier moet je moeite insteken: hoe kan jij bijdragen aan de algemene customer experience? Vaak wordt er ook verwacht dat je actief probeert te verkopen, wat zeker in het begin spannend en onwennig aanvoelt. Uiteindelijk is verkoopervaring iets wat bedrijven graag zien, omdat dit betekent dat je communicatief sterk bent en weet hoe je jezelf en je ideeën kan presenteren. Ook al solliciteer je niet naar een verkoopfunctie, deze ervaring laat zien dat je assertief en proactief kan zijn.  

alles moet op mijn cv

Je hoeft natuurlijk niet nu elke ervaring die je hebt opgedaan de afgelopen jaren ook daadwerkelijk op je cv te vermelden. Het is vooral belangrijk dat je bepaalde competenties kunt onderbouwen met concrete voorbeelden. Dus ben jij “communicatief vaardig”, dan kun je dit in een gesprek als het ware bewijzen door te refereren naar je verkoopervaring. Ten slotte; hou altijd in je achterhoofd dat je cv moet aansluiten bij de functie waarnaar de gaat solliciteren. Zet dus alleen de relevante werkervaring op je cv waarmee jij denkt dat je je onderscheidt van de rest.