Randstad vindt het belangrijk dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Zo ook bij Banking & Insurance, de specialty waarmee Randstad zich onderscheidt binnen de banken- en verzekeringswereld. Via de Banking & Insurance Academy (B&I Academy) worden werknemers opgeleid, die (gaan) werken bij toonaangevende financiële dienstverleners. Bijvoorbeeld als klantadviseur. We spraken over de B&I Academy met operationeel manager Niek Oude Essink Nijhuis en met medewerker Daan ’t Hoen, die via Randstad Banking & Insurance werkzaam is.

Niek is operationeel manager bij Randstad Banking & Insurance. Hij stuurt een team intercedenten aan dat medewerkers plaatst bij financiële dienstverleners, zoals banken en verzekeraars. Hij voelt zich verantwoordelijk voor een goede begeleiding van deze mensen. “We helpen ze niet alleen van baan naar baan, maar we zorgen er ook voor dat ze zich blijven ontwikkelen.” Van baan moeten wisselen leidt vaak tot onzekerheid. Volgens Niek is het daarom belangrijk om je te blijven ontwikkelen. “Dit draagt bij aan duurzame inzetbaarheid. Door het opdoen van nieuwe kennis en ervaring en het volgen van extra opleidingen ontwikkel je jezelf en behoudt je je motivatie. Daarmee blijf je van waarde voor de arbeidsmarkt en dus langer inzetbaar.”

kandidaten

Bij de B&I Academy worden veel kandidaten opgeleid tot klantadviseur. Deze functie geeft ook veel werknemers zonder ervaring binnen de banken- en verzekeringswereld de kans om in deze branche aan de slag te gaan. “Onze opdrachtgevers zijn op zoek naar medewerkers die op een prettige manier goed advies geven en perfecte service verlenen”, vertelt Niek. “Er wordt tegenwoordig veel digitaal geregeld, maar veel klanten hebben behoefte aan persoonlijk advies. We leiden onze medewerkers op tot klantgerichte adviseurs, om het contact voor de klant zo goed en prettig mogelijk te laten verlopen.”

traject

Wil je graag werken in de financiële dienstverlening, maar heb je nog nooit in deze sector gewerkt? Met een goede motivatie kun je heel ver komen. “Je begint met het behalen van je Wft-Basiscertificaat. Dit certificaat is van belang om binnen de financiële sector klantadvies te mogen geven. Daarna wordt per persoon en per functie afgestemd welke opleidingen en begeleiding daarbij nodig zijn”, vertelt Niek. 

Om je verder klaar te stomen voor een baan bij een bank of verzekeraar krijg je onder andere Wft-training, persoonlijke coaching en (online) vaardigheidstrainingen aangeboden. Ook krijg je toegang tot workshops, waarin je leert hoe jij je dienstverlening persoonlijk en uniek maakt.

persoonlijke ervaring

Daan is vanaf februari aan het werk via de Banking & Insurance Academy. Hoewel hij hiervoor zijn opleiding tot piloot volledig heeft afgerond, is hij nu werkzaam als particulier adviseur bij de ABN AMRO. “De zoektocht naar een baan als piloot is lang”, vertelt Daan. “Een vriend van mij, die zelf via Randstad werkzaam was bij de ABN AMRO, vroeg of dit ook niet iets voor mij was. Ik heb toen gezocht naar een leuke functie en gelijk gesolliciteerd. De volgende dag werd ik opgebeld.” 

Zelf had Daan nooit gedacht dat hij bij een bank zou werken. “Ik werk hier nu bijna een jaar en ben erachter gekomen dat ik het erg leuk vind om mensen te adviseren. Zeker bij de afdeling International Clients, want dat past toch een beetje bij mijn vorige opleiding. Ik ben blij dat ik iets heb gevonden dat bij me past.”